Tämä peli sattui silmään, joten päätin hommata sen. Pelin asennus onnistui hyvin, peli säätää automaattisesti itse sopivar grafiikka asetukset. Mutta kun pääsin itse peliin, peli tilttaili kokoajan. Tietokonekkin sai selkäänsä jo oikein moneen kertaan, mutta mikään ei tuntunut auttavan...
Uusimpien ajureidan asennuksen jälkeen peli on pyörinyt lähes moitteettomasti, pari pientä bugista videopätkää on, mutta tämä Club3D HD4870 osaa itse korjata ongelman (Nerokas "VPU Recover" lisäohjelma, joka yrittää käynnistää "Infinite loop:n" [Älkää kysykö, en ole niin perehtynyt tähän AMD:n ja ATI:n tekniikkaan] ).
Sitten itse arvosteluun:
Peli ei oikeastaan ole "peli" vaan pikenmminkin täysi simulaattori. Erehtyin heti alussa tietenkin poistamaan käytöstä ABS jarrut, pidonhallinnan ynnä muut sähköiset hienoudet, kuten jokaisessa autopelissä olen tehnyt. Arvaatekin varmaan, etten päässyt lähtöviivaa pidemmälle, ensimmäisessä tehtävässä pitää ajaa yksi kisa Dodga Viper:lla, jossa on niin paljon tehoa, ettei ilman apuvälineitä pysty kuin ajamaan paskarinkiä. Kun sain taas apuvälineet päälle, pääsinkin itse pelin makuun.
Tämä "peli" on aloittelialle todella vaikea, koska auto ohjautuu kuten oikea autokin. Jos töyttäisee vahingossa viereistä autoa väärällä tavalla, voikin löytää itsentä spinnanneena radan toiselta laidalta. Tässä pelissä on kyllä liioiteltu simulaatiolla, pelattavuuden kustannuksella. Pelissä täytyy varo hipaisemastakaan hiekaaa tai nurmikkoa, koska auto spinnaa heti.
Hauskaa se ajaminen silti on, mutta asetukset TÄYTYY säätää itselleen sopiviksi, tai vitutuskäyrä nousee liian korkeaksi. Pelissä on siis tarkoituksena yksinkertaisesti ajaa kilpaa, autojen tuunaus ynnä muut on jätetty pois. Oman rallitallin omistaminen tulee mahdolliseksi pelaajan kerättyä tietty summa rahaa. Ennen sitä täytyy ajaa toisille talleille saadakseen pätäkkää.
Pelissä on myös "Instant RePlay" niminen erikoisominaisuus, jolla voit ottaa peliä tietyn matkaa taaksepäin, jos esimerkiksi heität auton vahingossa katolleen. Käyttämällä tätä ominaisuutta, voit kelata pelin esimerkiksi viimeisimpään kaarteeseen, jossa meni pitkäksi. Tätä ominaisuutta voit käyttää vain rajoitetun määrän per kilpailu.
Pelin autot jakautuvat kolmeen ryhmään: Jenkkiautoihin, Eurooppalaisiin superautoihin ja Japanilaisiin pikkupiruihin. Valitettavasti autot ovat vain näitä muovista tehtyvä nykyautoja, eivät vanhoja OIKEITA autoja... Noh, eipähän tule paha mieli kun ajaa kahtasataa seinään ja auton osa vain lentelee
Autojen hajoaminenkin on tehty realistiseksi, autot esimerkiksi rupeavat puoltamaan tai esimerkiksi jäähdytin voi alkaa vuotamaan rajun rysäyksen jälkeen. Radiopuhelimesta kuuluu tallin ohjeita ja huomautuksia kisan aikana. Pelissä voit myös kytkeä Pro Moden päälle, jolloin et voi restartata kesken kisan tai käyttää instant replaytä.
Yhteenveto:
Peli on ikävän paljon simulaattori, mutta se tuo osaltaan vaihtelua tähän nykyaikaiseen pelitarjontaan. Ratti ja polkimet ovat "must have" lisävarusteita, mutta itselläni ei sellaisiin ole varaa, joten tyydyn gamepadiin. Kun auton ohjauksen on säätänyt mieleisekseen, pelin peluusta tulee kohtalaisen mukavaa. Grafiikat kyllä kruunaavat kaiken!
Arvio:
+/- Simulaattorimaisuus
+ Grafiikat
+ Instant RePlay
+ Auton ohjauksen, jarrujen ja kaasun säätömahdollisuudet, jopa kesken kisan!
+ Oman tallin omistaminen
+ Pro Mode haastetta hakeville
+ Autojen realistinen hajoaminen
- Hankala pelata ilman rattia ja polkimia
- Bugit, jotka kaatavat pelin (Aika vähän, korjattavissa ainakin Club3D HD4870 -näytönohjeimen lisäohjelmalla VPU Recover)
- Autot liian tehokkaita
- Hiekan ja nurmikon liukkauden liioitteleminen
- Tuunaus- ja viritysmahdollisuuden puuttuminen (Ainakin aikaisessa pelivaiheessa, en kovin pitkälle kerennyt pelata)
Arvosanaksi kouluarvosanana annan 9- edellämainituista syistä. Hankkimisen arvoinen peli, muttei nykyhintojen arvoinen.